Publicerad: 2022-04-26

Vänligen verifiera att du inte är en robot

SST söker handläggare av bidrag till trossamfund

Myndigheten för stöd till trossamfund (SST) har i uppdrag att främja en dialog mellan stat och trossamfund samt att bidra med kunskap om religion och samfundsliv i Sverige. Myndigheten fördelar även ekonomiska bidrag och ansvarar för frågor om trossamfundens roll i krisberedskapen. Läs mer på www.myndighetensst.se Länk till annan webbplats.. Vi söker nu en bidragshandläggare då vår myndighet växer.

Om jobbet:

Som bidragshandläggare arbetar du med handläggning av ärenden rörande statsbidrag till trossamfund. Eftersom vi är en liten myndighet kommer arbetsuppgifterna ha en stor spännvidd och du kommer att arbeta med varierande arbetsuppgifter. I tjänsten ingår bland annat att bereda ärenden för beslut, svara på frågor från trossamfunden och följa upp/utvärdera utbetalade bidrag samt att skriva olika typer av rapporter.

Under 2022 kommer ett förändrings- och utvecklingsarbete genomföras av hanteringen av statsbidrag. Förändrings- och utvecklingsarbetet beror främst på att det kommer ett nytt regelverk för statsbidragen som kommer ställa högre krav på trossamfunden och på myndighetens hantering av bidragen. Detta kommer att innebära förändring av myndighetens rutiner och det kommer därför att finnas stora möjligheter att vara med och utforma och påverka hur myndigheten ska hantera bidragen framöver. Det är därför viktigt att trivas i en föränderlig miljö.

Placering för tjänsten kommer att vara på plats på vårt kontor i Alvik.
Arbetet sker i huvudsak på plats, men distansarbete är i viss mån möjligt när arbetsuppgifter tillåter det.

I det här jobbet ska du:

  • självständigt planera, prioritera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
  • vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
  • vara flexibel och lösningsorienterad
  • ha en god struktur och vara kreativ

Du ska även:

  • ha högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande
  • ha minst tre års erfarenhet av handläggning och/eller uppföljning av bidrag till det civila samhället eller motsvarande
  • kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete i statlig myndighet eller annan samhällsbärande organisation. Det är även meriterande med erfarenhet från kvalificerat utrednings/analysarbete. Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet från arbete med trossamfundsfrågor och frågor om religionsfrihet.

För att ansöka till tjänsten vänligen bifoga personligt brev och cv till info@myndighetensst.se

Märk ansökan med diarienummer 2.1.1/0199(22) i ämnesraden.

I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Välkommen med din ansökan senast den 20 maj 2022.

Kontakt:

Åsa E. Hole, Ställföreträdande myndighetschef samt handläggare för statsbidragsfrågor, 08-453 68 72, asa.e.hole@myndighetensst.se

Isak Reichel, Direktör och myndighetschef, 08-453 68 71, isak.reichel@myndighetensst.se

Bra att veta:

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Anställningens omfattning: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Antal lediga befattningar: 1

Placering: Stockholm, Alvik

Diarienummer: 2.1.1/0199(22)