Region Stockholms telefonlinje på flera språk blir nu nationell genom ett samarbete med regionerna och Folkhälsomyndigheten.
Telefonlinjen bemannas av hälsokommunikatörer och hälsoinformatörer i regionerna som talar arabiska, somaliska, persiska, tigrinja, amarinja och ryska. Telefonnumret är: 08-123 680 00. Linjen är öppen vardagar
kl. 09.00-12.00 och 13.00-15.00. Hit kan allmänheten ringa för att få svar på frågor om det nya coronaviruset. Exempel på frågor som kan besvaras är:
Den som ringer möts av en kort introduktion på engelska, följt av en längre på arabiska. Därefter väljer man önskat språk via följande knappval:
Region Stockholm ansvarar för drift av tjänsten, men den är tillgänglig i hela Sverige. Folkhälsomyndigheten samverkar med regionerna för att ge korrekt och aktuell information om covid-19 på andra språk än svenska och ge ökat informationsstöd åt icke svensktalande personer.
Telefonlinjen fungerar inte som sjukvårdsupplysning och det går inte att få hjälp med enskilda patientärenden, då ska man vända sig till 1177 Vårdguiden.
Vid akuta och livshotande besvär ska man ringa 112. För allmänna frågor om det nya coronaviruset finns det nationella informationsnumret 113 13.
Information om COVID-19 på olika språk (VIDEO)
(Från 1177 och Region Stockholm)
Information på arabiska
Information på persiska
Information på somaliska
Mer information på andra språk
På Folkhälsomyndighetens webbsida kan du hitta information på andra språk om covid 19 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och hur du skyddar dig själv och andra. Där kan du också hitta vanliga frågor om covid-19 i engelska. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Besöksadress: Gustavslundsvägen 18, 2 tr, Bromma
Postadress: Box 140 38, 167 14 Bromma
Telefon: 08-453 68 70 / Fax: 08-453 68 29 / e-post: info@myndighetensst.se